Artikel: Kristuslivet Del II

Bliv i mig, så bliver jeg også i jer. Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv, men kun hvis den bliver på vintræet, således kan I heller ikke, uden I bliver i mig. Jeg er vintræet, I er grenene. Den, som bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; thi skilt fra mig kan I slet intet gøre. Joh 15,4-6

Der er nogle nøgleord i denne tekst. Et af disse nøgleord er “Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv”, altså på samme måde som der ikke er nogen livskraft i grenen selv, er der heller ikke nogen åndelig livskraft i dig og mig. Vi kan umuligt bære Jesu frugt i os selv. Grenen må blive på træet for at kunne bære frugt.

Dette leder os naturligt hen til det næste ord, hvor der står “Den, som bliver i mig, og jeg i ham han bærer megen frugt“.

Her står der noget meget opløftende for den, som vandrer i tro. Der står, at den, som bliver i Ham bærer megen frugt. Dette er igen en trossag.



Hvis vi ser på os selv, vil vi finde en mangfoldighed af fejl og mangler, som straks vil forsøge at give os en himmelråbende vantro.

Ser vi imidlertid hen på Jesus i tro på det, som Han gjorde ved sin død og opstandelse, vil vi opleve, at det, der står her, er en vidunderlig sandhed.

Det er jo netop ikke hos os selv, at vi skal finde denne frugt, men nemlig hos Jesus. Han er vor frelse, fred, retfærdighed og hellighed. “Han bærer megen frugt“ dette er blot en konstatering af forholdene, det er ikke et krav til os, men snarere et løfte om, hvad Han vil gøre i os. Vi læste jo netop, at det, at Jesus er i os, er et gensvar på den levende tro på, at vi er i Ham. Det er ud fra denne tro, at Jesus lever sit liv igennem os.

Jesus siger et andet sted : ”Den, som tror på mig, fra hans indre skal der, som skriften har sagt, rinde strømme af levende vand”. Det er det samme der gør sig gældende her, det er ved at fokusere på Jesus, at miraklet sker. De levende vandstrømme er et gensvar på denne tro. Dette er Jesu løfte til os, som tror, det er Hans opgave at opfylde dette løfte og det gør han med glæde.

Lad os ikke bytte om på virkning og årsag. Gud Velsigne Dig!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar