Kristuslivet

TEMA: Kristuslivet.

Her finder du udvalgte Andagter og Artikler om Kristuslivet - "Guds hemelighed: Kristus,.." Kol. 2,2


Artikel: Kristuslivet Del I

Bliv i mig, så bliver jeg også i jer. Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv, men kun hvis den bliver på vintræet, således kan I heller ikke, uden I bliver i mig. Jeg er vintræet, I er grenene. Den, som bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; thi skilt fra mig kan I slet intet gøre. Joh 15,4-6

Dette er noget af det mest vidunderlige i Bibelen. Disse dejlige ord har med selve kernen i evangeliet at gøre. Det er af stor betydning at få rigtigt fat i det, som Jesus siger her, da det er umuligt at leve et sejrende kristenliv uden at få fat i dette.

Det første han siger, er “Bliv i mig“, altså:han siger ikke “ kom ind i mig“. Hvor frustrerende er det ikke at prøve at komme ind i et rum, hvor du allerede befinder dig, det er dog det, mange kristne forsøger at gøre. Det er fordi, de ikke har set, at dette er noget, som Gud allerede har taget hånd om.

Artikel: Kristuslivet Del II

Bliv i mig, så bliver jeg også i jer. Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv, men kun hvis den bliver på vintræet, således kan I heller ikke, uden I bliver i mig. Jeg er vintræet, I er grenene. Den, som bliver i mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; thi skilt fra mig kan I slet intet gøre. Joh 15,4-6

Der er nogle nøgleord i denne tekst. Et af disse nøgleord er “Ligesom grenen ikke kan bære frugt af sig selv”, altså på samme måde som der ikke er nogen livskraft i grenen selv, er der heller ikke nogen åndelig livskraft i dig og mig. Vi kan umuligt bære Jesu frugt i os selv. Grenen må blive på træet for at kunne bære frugt.

Dette leder os naturligt hen til det næste ord, hvor der står “Den, som bliver i mig, og jeg i ham han bærer megen frugt“.
Andagt: Du er hvad du er i Kristus – ikke hvad du bli´r!!

Så ifør jer da som Guds udvalgte, hellige og elskede, inderlig barmhjertighed, godhed, ydmyghed, sagtmodighed, tålmodighed; bær over med hinanden og tilgiv hinanden,..” Kol. 3,12-13a

Har du nogensinde lagt mærke til hvad dette Guds Ord siger om dig? Dig som har taget imod Jesus som din frelser. Vi kan ofte i vores forhastede liv komme til at lade Guds Ord fare forbi og ikke lade det få lov til at slå ordentlig rod i os.

Ved første øjekast vil dette lille skriftsted fra Paulus få den hastige læser til, med det samme, at kigge indad på sig selv – på alt det i ham selv der ikke lever op til dette liv – for derefter at ”smøge ærmerne op” og gå i gang med hellighedsarbejdet.
Men hvad var det der stod? Hvad var det Guds Ord sagde om dig – som udgangspunkt?

Andagt: Ikke længere jeg lever

...det er ikke længere mig, der lever, men Kristus lever i mig;...” Gal. 2,20a

Denne lille sætning fra Paulus rummer hemmeligheden til hele vores kristne vandring.
 
Det er en skøn og dyrebar sandhed for hver den som har modtaget denne åbenbaring.
 
Vi kunne skrive lange bøger om denne sandhed og dog ikke udtømme den rige kilde der ligger i disse livgivende ord.

Artikel: Skatten i lerkarret

Thi Gud, som sagde: ”Af mørke skal lys skinne frem,” blev selv et skinnende lys i vore hjerter, for at kundskaben om Guds herlighed på Kristi åsyn må lyse klart. Men denne skat har vi i lerkar, for at den overvældende kraft må være fra Gud og ikke fra os selv.” 2 Kor. 4,6-7

Hvilken vidunderlig sandhed - ”Af mørke skal lys skinne frem,”. Det minder os om Paulus´s ord til de kristne i Rom. ”...alle ting samvirker gode for dem, som elsker Gud,..” og ”...under alt dette mere end sejrer vi ved ham, som elskede os.” (Rom. 8,28+37)

Vi er som kristne ikke lovet et liv uden problemer og modgang, men Gud har lovet at være med os hele vejen.

Vi har ikke fået et liv fri fra problemer og vanskeligheder, men et liv hvor vi kan være frie midt i og under vores vanskeligheder. ”Thi Gud,.. ...blev selv et skinnende lys i vore hjerter, for at kundskaben om Guds herlighed på Kristi åsyn må lyse klart.”
 
 
"Thi, som jeg ofte har sagt jer og nu igen siger med tårer: mange vandrer som fjender af Kristi kors, de ender i fortabelse, bugen er deres gud, og de sætter en ære i deres skam, jordbundne som de er af sind." (Fil. 3.18-19).

"Mange vandrer som fjender…"
Dette er nogle alvorlige ord fra Paulus ved den Hellige Ånd og det er vigtigt at vi tager sådanne ord til os, at vi grunder over ordene så Åndens budskab kan få lov til at trænge ind i vore hjerter. Jakob siger at vi skal tage imod ordet med sagtmodighed (Jak. 1,21). Det vil sige uden oprør i hjertet.

Jesus prædiker det samme budskab når han i sin bjergprædiken siger: " Gå ind ad den snævre port; thi vid er den port og bred den vej, som fører til fortabelsen, og mange er de, der går ind ad den; og snæver er den port og trang den vej, som fører til livet, og få er de, der finder den." (Matt. 7,13-14)

Men hvad vil det sige at vandre som en fjende af Kristi kors? Hvad vil det sige at vandre på fortabelsens vej? Mange vil sige at det gør de som ikke har taget imod Jesus som deres frelser. Hvilket er sandt. Men der ligger mere i dette end som så.
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar