Og
ja, det var jo synden Jesus kom for at frelse os fra, det tror jeg de
fleste er enige om, men hvordan? Vores svar her vil dybest set
afsløre om vi kender forskel på Kristenliv
eller Kristusliv.
Den
ene part vil straks kaste sig over selvforbedrelsen og sige selvom vi
jo ikke er under loven skal vi jo dog leve efter den. Men hvad siger
Paulus om dette?
”Når
I med Kristus er døet bort fra verdens ”magter”, hvorfor vil I
da, som om I stadig levede i verden, gå ind under forskrifter: ”Tag
ikke, smag ikke, rør ikke!” - ting, der alle er bestemt til at
bruges op og forgå – alt efter menneskebud og menneskelære? THI
ALT SÅDANT HAR VEL MED SIN SELVGJORDTE
GUDSDYRKELSE og ”YDMYGHED” og skånselsløshed mod legemet RY FOR
VISDOM, men der er ikke nogen ære ved det; DET TJENER KUN TIL
TILFREDSSTILLELSE AF DEN SYNDIGE MENNESKENATUR!” Kol. 2,20-23. (Det
er værd at bemærke sig at dette ikke kun blev skrevet til jødiske
kristne.)
Paulus
siger med andre ord her at følger du den vej vil du blive betragtet
som en vis mand, men i virkeligheden vil du blive selvretfærdig,
arrogant og du vil holde syndenaturen i live.
Paulus
skriver også til de kristne i Rom at ”...
i hans (Guds) øjne vil intet menneske blive retfærdiggjort af
lovgerninger; VED LOVEN NÅR MAN NEMLIG KUN AT ERKENDE SIN SYND.”
Rom. 3,20
Der
er ingen tvivl om at de der lever efter lovprincippet ikke selv mener
at de er bundet af loven for som de siger -
”Der står jo skrevet at vi ikke er under loven”.
Men
hvordan kan vi så blive frigjort fra synden? Prøv at læse hvad
Paulus skriver, han forklarer det langt bedre:
”Thi
det, som var umuligt for loven, fordi den var magtesløs på grund af
kødet, DET GJORDE GUD, da han sendte sin egen Søn i syndigt køds
skikkelse og for syndens skyld og SÅLEDES FÆLDEDE DØDSDOM OVER
SYNDEN I KØDET, for at LOVENS KRAV skulle opfyldes I OS,
(ikke AF os) som
ikke vandrer efter kødet
(Kødet vil så gerne leve op til Guds lov, men kan det ikke) men
efter Ånden.” Rom. 8,3-4
Paulus
skriver ”Det
som var umuligt for loven.. .. DET GJORDE GUD”.
Det er altså noget han allerede har gjort.
Han
skriver videre at Gud fældede dødsdom over SYNDEN i kødet. Synden
og kødet er to forskellige ting som Gud ”behandler” på to
forskellige måder.
Kødet
korsfæstes på den ene side og synden mister sin kraft (”Syndens
kraft er loven” 1 Kor. 15,56b).
Lad os igen vende os til Paulus brev til de kristne i Rom:
”Thi
er vi sammenvoksede med ham ved en død, der ligner hans, skal vi
også være det ved en opstandelse, der ligner hans. Vi ved jo, at
vort gamle menneske (kødet)
er blevet
korsfæstet med ham, FOR AT DET SYNDIGE LEGEME SKULLE MISTE SIN MAGT,
så vi ikke mere skulle trælle for synden... ...Og er vi døde med
Kristus, DA TROR VI, AT VI OGSÅ SKAL LEVE MED HAM,...Thi den død,
han døde, døde han én gang for alle bort fra synden, og det liv,
han lever, lever han for Gud. SÅLEDES SKAL OGSÅ I REGNE JER SELV
FOR DØDE FRA SYNDEN OG LEVENDE FOR GUD I KRISTUS JESUS.” Rom.
6,5-6+8+10-11.
Gud
har gjort det hele I KRISTUS, men du og jeg skal modtage det i tro.
Du må i tro, tage imod, at du er korsfæstet med Kristus, døet bort
fra synden og loven (Se evt. Rom. 7,4-6). Det er når vi i tro har
set dette at ”..
vi kan regne jer
(os) selv for
døde fra synden og levende for Gud i Kristus Jesus.”
Jeg
vil slutte med Paulus´s ord:
”Men
nu, da I er blevet frigjort fra synden og er blevet trælle under
Gud, HAR I DEN FRUGT AT I HELLIGGØRES, og det ender med evigt liv;
thi syndens løn er døden, men GUDS NÅDEGAVE er evigt liv I KRISTUS
JESUS, VOR HERRE.” Rom. 6,22-23
Guds
nådegave er Kristuslivet i den troende. ”...Han
er.. ...det evige liv”
1 Joh. 5,20.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar