Andagt: Ryk dem op med rode! - om tanker og vaner.

...Enhver plante, som min himmelske Fader ikke har plantet, skal rykkes op med rode...” Matt. 15,14

Jeg har i noget tid haft denne sætning fra Jesus ”kørende” i mit sind og disse ord har talt meget til mig personligt.
Jeg er helt klar over at da Jesus taler dette ord i bibelen taler han om farisæerne og deres vranglære og ikke specifikt om det jeg her skriver om.

Når det er sagt tror jeg på at Gud kan tale til os gennem sit Ord på en meget personlig måde, sådan at vi ikke er i tvivl om at det er Helligånden der gør et ord eller en sætning levende for os på en måde at vi kender at det er Hans vejledning og personlige omsorg for vore sjæle i hverdagen.

Det er vigtigt at vi er åbne for sådanne inspirationer i dagligdagen og selvfølgelig efterprøver om de stemmer med skriften Ånd og Ord.

Da dette ord fra Mattæus evangeliet blev kom til mig – personligt – var det i denne mening:


”Enhver plante (Tanke eller Vane) , som min himmelske Fader ikke har plantet, skal rykkes op med rode.

Altså Jesu ord til hans disciple fik en helt anden betydning for mig – for mig blev Jesu ord til en personlig vejledning om min personlige vandring med Ham.

Kære læser, lad Helligånden få lov til at tale til dig i dag i gennem sit Ord. Giv ham tid, vær stille i dit sind og lyt efter hvad Han taler til dig – for du kan være sikker på at Jesus har et ord til dig personligt.

Ofte er vi så fortravlet at vi kan have svært ved at være stille for Guds åsyn, så snart vi har sat os flyver tankerne alle andre steder hen. Det er her Jesu ord kommer ind:

Enhver plante (Tanke eller Vane), som min himmelske Fader ikke har plantet, skal rykkes op med rode.”

Jesus ønsker at fylde dig med sine tanker i stedet for dine egne. Han ønsker at skabe Guddommelige vaner i dit liv. Men dette sker ikke pr. automatik, du må lade Helligånden få lov til at disciplinere dig i din personlige vandring med Ham og da - Ryk dem op med rode! Lad Helligånden få lov til at pege på netop de ting i dit liv og din hverdag der skal laves om – da vil du opleve at liv og tjeneste får de bedste vækstbetingelser.

Jeg vil slutte med nogle ord fra Paulus ”Skik jer ikke lige med denne verden, MEN LAD JER FORVANDLE GENNEM EN FORNYELSE AF JERES SIND, så I må kunne skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, velbehagelige og fuldkomne.” Rom. 12,2

Læs evt. Ordsp. 3,6a + Fil. 4,8 (Du kan Klikke her for at læse i bibelen). 
Gud Velsigne Dig!

1 kommentar:

  1. Petrus hin Viise8. juni 2012 kl. 20.57

    Det er en dejlig "oversættelse " af skriftstedet, som selvfølgelig ikke er den primære betydning, men hvor er det skønt, når ånden levendegør tingene på en utraditionel måde - så længe det stemmer med Guds Ord...

    SvarSlet