Det indre liv

TEMA: Det indre liv med JESUS.

Her finder du udvalgte Andagter og Artikler om Samfundet med Jesus i Bønnen, Stilheden og i Skriften.


Andagt: Du er kaldet til samfund med Jesus.

Trofast er Gud, ved hvem i blev kaldet til samfund med hans Søn Jesus Kristus, vor Herre.” 1 Kor. 1,9

Apostlen Paulus skriver i sit første brev til Timoteus: ”Allerførst formaner jeg da at frembære bøn, påkaldelse, forbøn og tak for alle mennesker,..” (1 Tim. 2,1).
Det er den samme mand som også skrev ”Bed uden ophør.” til Tessalonikerne (1 Thess. 5,17).

Paulus ligger så stor vægt på bønnen at han ligefrem siger ”Allerførst..”. Dvs. før alt andet. Dit personlige samfund med Jesus kommer foran din familie, din tjeneste og alle dine kristne aktiviteter. Ja, dit indre samfund med Jesus har større betydning end alle andre behov i dit liv.
 
 
...Gud hører ej tomme ord... Vær stille for hans åsyn og bi på ham” Job 35,13-14
 
Ofte når vi kristne tænker på bøn, tænker vi på at det er os der skal tale. Vi tænker på alt det vi gerne vil takke for, bede om osv. enten for os selv eller andre.
Guds Ord taler om at der er to sider af vores samfund med vores Herre og Frelser.
 
 
 
Søg Herren, medens han findes, kald på ham, den stund han er nær! Den gudløse forlade sin vej, urettens mand sine tanker og vende sig til Herren,.. ...Thi mine tanker er ej eders, og eders veje ej mine, lyder det fra Herren;..” Es. 55,6-7a+8a
Søg Herren,..” skriver profeten Esajas. Han er ikke den eneste af Guds tjenere der indtrængende har formanet Guds folk til at søge tættere ind i samfundet med Gud. Det er tvært imod en formaning som vi finder igennem alt Guds Ord.
Bl.a skriver David:
”Jeg mindes du sagde: 'Søg mit åsyn!' Dit åsyn søger jeg Herre;..” Sl. 27,8,
Jeremias skriver: ”Lad os ransage, granske vore veje og vende os til Herren, løfte hænder og hjerte til Gud i himlen;..” Klages. 3,40-41 og Amos skriver: ”Søg Herren, så skal I leve...” Amos. 5,6a
 
Andagt: ”...den trøst, skrifterne giver,..”
Alt, hvad der forhen er skrevet, er jo skrevet, for at vi kan lære deraf, så vi ved udholdenhed og ved den trøst, skrifterne giver, kan bevare vort håb.” Rom. 15,4

Det er vidunderligt at kende Guds Ord – ikke for klogskabens skyld, men fordi at i Guds Ord lærer vi Jesus bedre at kende. Som Paulus skriver her ”Alt, hvad der forhen er skrevet, er jo skrevet, for at vi kan lære deraf,..”. Tænk dig hvor privilegeret vi er i vores tid – at vi har adgang til Guds Ord – hele Guds Ord.
 
  
 
Da åbnede han deres sind, så de forstod skrifterne.” Luk. 24,45
Du kan have læst teologi i mange år og dog alligevel ikke forstå denne lille sætning fra Lukas. At forstå skrifterne handler ikke kun om at du og jeg får en stor kundskab om mange ting – det bringer ingen åndelig forandring i vores liv.
 
Jesus siger: ”... ingen kan se Guds rige, hvis han ikke bliver født på ny.” Joh.3,3 til teologen Nikodemus da denne kommer til ham om natten.
 
Du bliver nødt til at opleve den nye fødsel før du kan forstå hvad Lukas skriver – den nye fødsel er starten på et personligt forhold til Jesus – uden denne oplevelse kender vi ikke Jesus.
 
Men er det da vigtigt at FORSTÅ skrifterne? Kan vi ikke bare bede og lade præsten om at forstå og udlægge Guds Ord?
 
 

 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar