Andagt: Søg ind i Guds tanker

Søg Herren, medens han findes, kald på ham, den stund han er nær! Den gudløse forlade sin vej, urettens mand sine tanker og vende sig til Herren,.. ...Thi mine tanker er ej eders, og eders veje ej mine, lyder det fra Herren;..” Es. 55,6-7a+8a

Søg Herren,..” skriver profeten Esajas. Han er ikke den eneste af Guds tjenere der indtrængende har formanet Guds folk til at søge tættere ind i samfundet med Gud. Det er tvært imod en formaning som vi finder igennem alt Guds Ord.

Bl.a skriver David:
”Jeg mindes du sagde: 'Søg mit åsyn!' Dit åsyn søger jeg Herre;..” Sl. 27,8, Jeremias skriver: ”Lad os ransage, granske vore veje og vende os til Herren, løfte hænder og hjerte til Gud i himlen;..” Klages. 3,40-41 og Amos skriver: ”Søg Herren, så skal I leve...” Amos. 5,6a

Der kunne nævnes mange flere – prøv selv at gå skriften igennem og se hvordan Herren igen og igen, igennem sine tjenere, kalder på sit folk, og dig den enkelte til at søge Ham.
Esajas skrev: ”...Den gudløse forlade sin vej, urettens mand sine tanker og vende sig til Herren,.. ...Thi mine tanker er ej eders, og eders veje ej mine, lyder det fra Herren;..”

Heri ligger en vigtig pointe. 'Men' siger du, 'gudløshed har da ikke noget med mig at gøre. Jeg er jo kristen og tror på Jesus!!'. Men kære ven, hvad er gudløshed? - gudløshed er at leve som om, der ingen Gud ikke var til. Det var også det Paulus tænkte på da han skrev til eferserne: ”...I må ikke mere vandre som hedningerne i deres sinds tomhed, formørkede som de er i deres TANKEGANG og fremmede for livet i Gud...” Ef. 4,17b-18a

Paulus skrev dette til de kristne i Efesus. Jeg tror også at vi har behov for denne formaning i den tid vi lever i – i dag. Vi må forlade vore egne tanker, vende os til Herren og søge ham i bønnen og i Ordet. At vi ikke længere skal leve vore egne tanker, men Jesu Kristi tanker - ”...Thi mine tanker er ej eders, og eders veje ej mine, lyder det fra Herren;..”.

Prøv engang at læse her hvilken velsignelse der er forbundet med dette indre samfund med Herren – Han vil lade det regne i vor sjæl, ja, Han vil selv være denne vårregn, der væder jorden.

Så lad os da kende, jage efter at kende Herren! Som morgenrøden er hans opgang vis. Da kommer han til os som regn, som vårregn, der væder jorden.” Hos. 6,3

Bøn forandrer vores hjerter:
Bøn får ikke Gud til at skifte mening, eller at hans natur eller karakter ændres. Men bøn frembringer en sådan ændring i os, at Gud får mulighed for at gøre hvad han ellers ikke havde mulighed for at gøre.” (Charles G. Finney)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar